Yoga voor Ouderen

Yoga voor Ouderen is een rustige bewegingsactiviteit waarbij oefeningen gedaan worden die goed zijn voor lichaam en geest. Yoga helpt het lichaam in beweging te blijven, het evenwicht en de coördinatie te verbeteren en zorgt voor een goede manier van ademen. Hierdoor blijft de geest vitaal, maar leert men ook te ontspannen en makkelijker rust te vinden wanneer dat nodig is.

Doordat Yoga voor Ouderen zich richt op ouderen (vanaf ongeveer 70 jaar) is deze activiteit niet alleen een goede manier om in beweging te blijven, maar ook een goede gelegenheid om in contact te komen met leeftijdsgenoten.

Hoe ziet een les Yoga voor Ouderen er uit?

Een les Yoga voor Ouderen is zoveel mogelijk een ‘gewone’ yogales, maar er is extra aandacht voor dingen als:

  • Bewegingsmogelijkheden en evenwichtsgevoel van ouderen
  • Rustig en duidelijk spreken tijdens de les
  • Hulpmiddelen, aanpassing van de oefening en/of assistentie voor degenen die dat nodig hebben
  • Gezellig koffie of thee drinken na afloop

Meestal beginnen we de les met een aantal staande oefeningen, dan gaan we zittend verder en we eindigen liggend op de grond. Bijna alle oefeningen kunnen ook op een stoel gedaan worden als dat nodig is. En voor wie vreest na de les niet meer op te kunnen staan: er zijn altijd een heleboel helpende handen (vooralsnog kon iedereen die dit bij de eerste les aangaf, binnen 2-3 lessen zelfstandig opstaan!).

Kan ik ook meedoen met een bepaalde klacht of aandoening?

Als u een klacht of aandoening heeft, is het verstandig om dit voor u start even met mij te overleggen. Meestal kunt u gewoon meedoen, en soms spreken we een aantal aanpassingen af. Bij heel veel aandoeningen doen de ontspanning en de beweging waar yoga voor zorgt goed.

Meld ook bij uw behandelaar dat u aan yoga begonnen bent, dit kan in principe gewoon de eerste keer dat u weer gaat.

Wilt u eens proberen of Yoga voor Ouderen ook iets voor u is? Neem dan contact op voor een gratis proefles.